Voetgangersbrug

De sierlijke voetgangersbrug over het kanaal Bocholt-Herentals vormt een unieke verbinding tussen twee natuurgebieden: de Lommelse Sahara en Blekerheide. De moderne brugconstructie is ook een herkenbaar rustpunt voor de wielertoeristen die zich een weg banen langs het kanaal.

Deze unieke voetgangersbrug ligt pal op het fietspad richting Blauwe Kei, en is zowel voor fietsers als wandelaars een must-see. De S-vormige uitvoering met een fraaie combinatie tussen staal en hout, opgehangen aan twee stalen pylonen, laten deze moderne voetgangersbrug bijna helemaal opgaan in het omliggende groen.

Dit uniek ontwerp werd bekroond met een staalbouwprijs

Langs het kanaal is dichtbij ook nog een betonnen bunker te zien. Deze bunker is één van de 15 oorlogsbunkers die langs het kanaal tussen Lommel en Dessel liggen. Vleermuizen hebben hierin hun ideale verblijfplaats gevonden.

Wist je dat ...

  • Het uniek ontwerp van de Voetgangersbrug bekroond werd met de staalbouwprijs van 2002?
  • Je vanuit de uitkijktoren te voet naar de Voetgangersbrug kan via de wandelknooppunten 58 - 38 - 37 - 36 (700m)?
  • De Voetgangersbrug oversteken enkel al wandelend (met de fiets in de hand) mag?

De historie van kanaal Bocholt-Herentals

Hou even halt in het midden van de brug en merk de betonnen bunker op die deel uitmaakte van de verdedigingslijn die de Belgische overheid in de jaren 1935 - 1937 opwierp. Ten westen van de brug en op de zuidelijke kanaaloever merk je – wanneer je goed kijkt – een monumentje op ter herdenking van een Britse soldaat die hier einde september 1944 omkwam en er begraven lag tot 1946.

Het kanaal Bocholt-Herentals, ook wel Kempens Kanaal genoemd, werd gegraven omdat de kersverse Belgische overheid omstreeks 1835 het plan had opgevat om de uitgestrekte “woeste” heidegronden in de Kempen beter te laten renderen op economisch vlak. Het kanaal Bocholt-Herentals werd gegraven in 1843-1844 en enkele kleinere kanalen zouden erop aansluiten. Zoals bijvoorbeeld het Kanaal van Beverlo dat vanaf 1855 werd gegraven vanaf de Lommelse Blauwe Kei tot aan het militaire Kamp van Beverlo. In 1857 werd dit kanaal in gebruik genomen. 

Het graven van het kanaal in het midden van de negentiende eeuw was natuurlijk handwerk: met schop en kruiwagen. Het zand uit de bedding van het kanaal werd op de beide oevers gestort. De hoge zandbermen die zo ontstonden, kregen in de Lommel de naam ‘Stort’. Later werd dit ‘Stort’ met bomen, vooral dennenbomen, beplant.

Bron: Erfgoed Lommel

Ook interessant ...